Managing the interaction of elements of the health care system in improving the efficiency of its activities

Abstract


The article is devoted to some aspects of managing the interaction of elements of the health care system in improving the efficiency of its activities. This manuscript presents data from literature sources, regulatory documents and the authors' own experience, followed by an analysis of the above sources. Today, the issues of effective interaction between participants in the treatment and diagnostic process, the quality of medical care, aspects related to market segmentation of consumers and providers of medical services, etc. are extremely relevant and improving efficiency in the health system.

About the authors

Alinа B. Timurziеva

N. A. Semashko National Research Institute of Public Health, 105064, Moscow, Russian Federation

Email: alinkо9977z@mail.ru

Alеxander L. Lindеnbraten

N. A. Semashko National Research Institute of Public Health, 105064, Moscow, Russian Federation

Email: lindеnbraten13@rambler.ru

References

  1. Егорова Ю. А. Роль целеполагания в системе управления. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. Экономические науки. 2010;(9):91—92.
  2. Самсонова М. B. Всеобщее управление качеством: учебное пособие. М. В. Самсонова. Ульяновск: УлГТУ; 2014. 232 с.
  3. Сафонова Л. С. К вопросу о социальном управлении. Ленинградский юридический журнал. 2019;56(2):132—139.
  4. Леонтьев И. Л., Махинова Н. В. Известия УрГЭУ. Человек и общество. 2010;28(2):97—104.
  5. Хабриев Р.У., Щепин В.О., Затравкин С. Н. Вклад Национального научно-исследовательского института общественного здоровья им. Н. А. Семашко в развитие науки и здравоохранения. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2019;27(4):344—355.
  6. Черкасов С. Н., Федяева А. В., Мешков Д. О., Золотарев П. Н., Мороз И. Н. Организационные технологии мониторинга здоровья населения в Российской Федерации. Судебная медицина. 2022;8(3):57—66.
  7. Шибалков И. П. Оценка эффективности организации системы здравоохранения: зарубежный опыт. Векторы благополучия: экономика и социум. 2016;20(1):66—76.
  8. Лапина Л.М., Сердюковский С.М. Нормативная правовая база обеспечения качества и безопасности медицинской деятельности. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2018;26(1):39—42. doi: 10.18821/0869—866Х-2018-26-1-39-42.
  9. Flessa S, Huebner C. Innovations in Health Care-A Conceptual Framework. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(19):10026. doi: 10.3390/ijerph181910026.
  10. Chen YT, Chiu YC, Teng ML, Liao PH. The effect of medical material management system app on nursing workload and stress. BMC Nurs. 2022;21(1):19. doi: 10.1186/s12912-022-00806-4.
  11. Sanjuluca THP, de Almeida AA, Cruz-Correia R. Assessing the Use of Hospital Information Systems (HIS) to Support Decision-Making: A Cross-Sectional Study in Public Hospitals in the Huíla Health Region of Southern Angola. Healthcare (Basel). 2022;10(7):1267. doi: 10.3390/healthcare10071267.
  12. Тимурзиева А. Б. К вопросу о необходимости повышения эффективности взаимодействия сторон лечебно-диагностического процесса для улучшения качества оказания медицинской помощи. Профилактическая медицина. 2022;25(12):144—149. doi: 10.17116/profmed202225121144.
  13. Хальфин Р.А., Мадьянова В.В., Столбов А.П., Ефимова А.О., Качкова О.Е. Концепция организационной модели пациент-ориентированной системы оказания медицинской помощи в условиях цифровой трансформации здравоохранения. Проблемы стандартизации в здравоохранении. 2019;(11—12):50—57. doi: 10.26347/1607- 2502201911-12050-057.
  14. Menichetti J, Libreri C, Lozza E, Graffigna G. Giving patients a starring role in their own care: a bibliometric analysis of the on-going literature debate. Health Expect. 2016;19(3):516—26. doi: 10.1111/hex.12299.
  15. Тимурзиева А.Б., Линденбратен А.Л. О факторах, влияющих на взаимодействие участников лечебно-диагностического процесса и эффективность в системе здравоохранения (обзор литературы). Здравоохранение Российской Федерации. 2022;66(4):336—341. doi: 10.47470/0044-197X-2022-66-4-336-341.
  16. Мадьянова В.В., Какорина Е.П., Клокова Т. А. Особенности заболеваемости лиц старше трудоспособного возраста в Российской Федерации в 2012—2018 гг. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2020;28(2):207—215. doi: 10.32687/0869-866X-2020-28-2-207-215.
  17. Rosen MA, DiazGranados D, Dietz AS, Benishek LE, Thompson D, Pronovost PJ, Weaver SJ. Teamwork in healthcare: Key discoveries enabling safer, high-quality care. Am Psychol. 2018;73(4):433—450. doi: 10.1037/amp0000298.
  18. Bloem S., Stalpers J., Groenland EAG, van Montfort K., van Raaij WF, de Rooij K. Segmentation of health-care consumers: psychological determinants of subjective health and other person-related variables. BMC Health Serv Res. 2020;20(1):726. doi: 10.1186/s12913-020-05560-4.
  19. Гайдаров Г.М., Алексеева Н.Ю., Душина Е.В. Порядки и стандарты медицинской помощи: учебное пособие. ФГБОУ ВО ИГМУ Минздрава России. Кафедра общественного здоровья и здравоохранения. Иркутск: ИГМУ; 2020. 108 с.
  20. Гайдаров Г.М., Алексеева Н.Ю., Сафонова Н.Г., Маевская И.В. Опыт организации внутреннего контроля качества медицинской помощи (на примере факультетских Клиник ИГМУ). Acta Biomedica Scientifica. 2017;2(3(115)):63—69.
  21. Swenson ER, Bastian ND, Nembhard HB. Healthcare market segmentation and data mining: A systematic review. Health Mark Q. 2018;35(3):186—208. doi: 10.1080/07359683.2018.1514734.
  22. Brommels M. Patient Segmentation: Adjust the Production Logic to the Medical Knowledge Applied and the Patient's Ability to Self-Manage-A Discussion Paper. Front Public Health. 2020;(8):195. doi: 10.3389/fpubh.2020.00195.
  23. Анохин П. К. Принципиальные вопросы общей теории функциональных систем. Принципы системной организации функций. М.: «Наука»; 1973. C. 5—61.
  24. Asadi-Lari M, Tamburini M, Gray D. Patients' needs, satisfaction, and health related quality of life: towards a comprehensive model. Health Qual Life Outcomes. 2004;(2):32. doi: 10.1186/1477-7525-2-32.
  25. Prakash B. Patient satisfaction. J Cutan Aesthet Surg. 2010;3(3):151—5. doi: 10.4103/0974—2077.74491.
  26. Kim JH, Choi WS, Song JY, Yoon YK, Kim MJ, Sohn JW. The role of smart monitoring digital health care system based on smartphone application and personal health record platform for patients diagnosed with coronavirus disease 2019 BMC. Infect Dis. 2021;21(1):229. doi: 10.1186/s12879-021-05898-y.
  27. Линденбратен A.Л. Качество организации медицинской помощи и критерии для его оценки. Бюллетень Национального научно-исследовательского института общественного здоровья имени Н. А. Семашко. 2013;(2):20—23.
  28. Kuzior A., Kashcha M., Kuzmenko O., Lyeonov S., Brożek P. Public Health System Economic Efficiency and COVID-19 Resilience: Frontier DEA Analysis. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(22):14727. doi: 10.3390/ijerph192214727.
  29. Martins Drei S, Sérgio de Arruda Ignácio P. Lean healthcare applied systematically in a medium-sized medical clinic hospitalization. J Health Organ Manag. 2022;36(5):666—689. doi: 10.1108/JHOM-05-2021-0194.
  30. Park J., Kim G. Social Efficiency of Public Transportation Policy in Response to COVID-19: Model Development and Application to Intercity Buses in Seoul Metropolitan Area. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022;(19):12060. doi: 10.3390/ ijerph191912060.
  31. Щепин В.О., Шипова В.М., Миргородская О. В. Государственные гарантии медицинской помощи и нормы труда в здравоохранении. Бюллетень Национального научно-исследовательского института общественного здоровья имени Н. А. Семашко. 2021;(2):26—35.
  32. Пигарова Е.А. Организация, проблемы и перспективы развития помощи и подготовки специалистов. Проблемы эндокринологии. 2020;66(3):4—5. doi: 10.14341/probl12571.
  33. Затравкин С. Н., Егорышева И. В., Чалова В. В. Несостоявшаяся реформа высшего медицинского образования в России в начале XX века. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2021;29(4):992—997.
  34. Koikov V., Baygozhina Z., Umbetzzhanova A., Bekbergenova Z. Improving the mechanisms of interaction between medical education organizations and health organizations to ensure effective clinical training of future health workers: Policy Brief. Journal of Health Development. 2019;(34(Special Issue)). doi: 10.32921/2225-9929-2019-34-46-58.
  35. Снатенкова А. А., Косило Д. О. Роль наставничества в системе здравоохранения (опыт Калужской области). Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2019;(6—2):82—86.
  36. Зудин А. Б., Гурцкой Л. Д., Ананченкова П. И. Концепция «управление знаниями» в системе современного менеджмента. Здоровье мегаполиса. 2023;4(1):98—104.
  37. Kabene SM, Orchard C, Howard JM, Soriano MA, Leduc R. The importance of human resources management in health care: a global context. Hum Resour Health. 2006;(4):20. doi: 10.1186/1478-4491-4-20.
  38. Сергеева Н. М. Мотивация медицинских кадров как фактор развития учреждений здравоохранения. Иннов: электронный научный журнал. 2017;32(3):4.
  39. Лаврентьева И. В., Лобачева И. В. Особенности мотивации и стимулирования труда работников здравоохранения на современном этапе развития экономики. Общество, экономика, управление. 2017;(1):22—25.
  40. Вигдорчик Я.И., Линденбратен А.Л. Теоретические основы системы мотивирования и стимулирования граждан к здоровьесохраняющему поведению. Бюллетень Национального научно-исследовательского института общественного здоровья имени Н. А. Семашко. 2021;(2):44—49. doi: 10.25742/NRIPH.2021.02.006.

Statistics

Views

Abstract - 0

PDF (Russian) - 0

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 2023 ФГБНУ Национальный НИИ Общественного здоровья имени Н.А. Семашко

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Moscow, st. Vorontsovo Pole, 12, building 1

Email: r.bulletin@yandex.ru

Phone: +7 (495) 917-90-41 add. 136



Principal Contact

Kuzmina Uliia Aleksandrovna
EXECUTIVE SECRETARY
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Email: r.bulletin@yandex.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies